بزرگترین اندام بدن پوست است که همواره بیشتر از سایر اعضا در معرض آسیب قرار دارد. کلاژن یکی از اجزای اصلی پوست می‌باشد و در خاصیت ارتجاعی و آبرسانی به پوست نقش اساسی دارد. این ماده علاوه بر تقویت پوست باعث تولید پروتئینهای دیگری می‌شود که از بروز آکنه و سایر بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین بدن است و عامل پیوستگی و چسبندگی قسمت‌های مختلف بوده و برای استحکام استخوان‌ها حیاتی است. سلول‌های داری کلاژن ظاهر محکم و سالمی دارند.

 

بدن به شکل طبیعی کلاژن سازی می‌کند اما با افزایش سن تولید آن کمتر می‌شود. کمبود کلاژن باعث کاهش خاصیت کشسانی و تغییر شکل قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. باور بر این است که با مصرف کلاژن می‌توان پیری پوست و ضعف مفاصل را به تاخیر انداخت.

 تغذیه سالم علاوه بر تحریک کلاژن سازی از تخریب آن در اثر آسیب‌های محیطی نیز جلوگیری می‌کند.

 

 

در این مقاله خوراکی‌هایی را معرفی می‌کنیم که به کلاژن سازی پوست کمک می‌کند و در نتیجه باعث سلامتی و طراوت پوست می‌شود.(پرولین، لیزین، گلایسین سه اسید آمینه مهم برای سنتز کلاژن به شمار می‌روند)

 

فلفل دلمه ای قرمز

ویتامین C از عناصر حیاتی برای تامین کلاژن است و تنها نیم فنجان فلفل دلمه ای قرمز ۱۵۸ درصد از سهم روزانه ویتامین c را تامین می‌کند. فلفل سبز گریپ‌فروت بروکلی توت‌فرنگی و پرتقال هم منابع خوبی از این ویتامین هستند.

 

گوجه فرنگی

یکی دیگر از منابع پنهان ویتامین cبوده و به علاوه مقدار زیادی لیکوپن دارد که یک آنتی اکسیدان قوی برای حمایت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی می‌باشد.

 

ماهی سالمون

سالمون سرشار از امگا ۳ است. این چربی مفید، پوست را در برابر خط‌ها و چین‌های ریز محافظت می‌کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید کلاژن و تولید آن را تهدید کرده و باعث تورم پوست می‌شود که مصرف امگا ۳ موجود در غذاهای دریایی به کاهش تورم و محافظت از کلاژن کمک می‌کند. البته باید توجه داشت که گوشت ماهی کلاژن کمتری نسبت به قسمت‌های دیگر بدن آن مانند سر، فلس یا کره چشم دارد. محققان از پوست ماهی به عنوان منبع پپتیدهای کلاژن استفاده می‌کنند. آووکادو گردو و دانه چیا از دیگر منابع امگا ۳ هستند.

 

سیب زمینی شیرین

با مصرف تنها یک عدد سیب زمینی شیرین ویتامینA مورد نیاز بدنتان را تا ۶ برابر سهمیه روزانه لازم تامین کنید و پوست و مفاصل تان را سالم نگه دارید. این ویتامین پیام‌های عصبی بدن را هدف گرفته، تولید کلاژن را تقویت و به ذخیره بیشتر آن کمک می‌کند. همچنین به گفته انجمن ملی سلامت آمریکا در رشد سلولها موثر بوده و در شکل گیری طبیعی و بی نقص اعضای بدن از جمله پوست نقش حیاتی دارد، ویتامین A در هویج انبه طالبی و زردآلو نیز وجود دارد.

 

بوقلمون کم چرب

گونه های مختلف آمینو اسید در تولید کلاژن نقش دارند. پرولین، گلایسین و لیزین آمینو اسید عمده برای تولید کلاژن هستند، لیزین به طور طبیعی در بدن تولید نمی‌شود و از دسته اسیدهای آمینه ضروری است. بنابراین باید از طریق خوراکی تامین شود که بوقلمون منبع خوبی از پروتئین سالم به ویژه لیزین می‌باشد. همچنین سرشار از کولین (از خانواده ویتامین Bبوده) که برای تولید کلاژن به گلایسین تبدیل می‌شود. برای افراد گیاهخوار سویا و بادام هندی منابع خوب لیزین هستند.

 

زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ منبع سرشار کولین است بنابراین به تولید بیشتر کلاژن کمک می‌کند. یک تخم مرغ بزرگ حدود ۱۹۰ میلی گرم کلسترول دارد که هر فرد سالم می تواند در روز ۳۰۰ میلی گرم کلسترول را دریافت کند پس نگران افزایش کلسترول خون خود نباشید. نخود لوبیا بوقلمون و سالمون و گل کلم هم منابع خوبی از کولین هستند.

 

 

تخم آفتابگردان

ویتامین E همانند دیگر آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد و آسیب های آن که باعث چین و چروک پوست می‌شوند، مقابله می‌کند. هر ۳۰ گرم تخم بو داده آفتابگردان ۳۷ درصد سهم این ویتامین را روزانه تامین می‌کند. بادام جوانه گندم فندق و کره بادام زمینی از دیگر منابع ویتامین Eهستند.

 

آلوئه ورا

مصرف موضعی یا خوراکی آلوئه ورا می‌تواند تولید کلاژن را تحریک کند. پژوهش‌ها تاثیر مصرف خوراکی آلوورا را بر تقویت پوست نشان داده‌اند.

 

جینسینگ

این ماده به راحتی جذب پوست شده و به حفظ حالت اولیه آن کمک می‌کند. نشانه هایی مبنی بر تاثیر جینسینگ بر تولید کلاژن و اثر محافظتی آن در برابر پرتو فرابنفش یافت شده. مصرف جینسینگ یا چای حاوی جینسینگ آنتی اکسیدان هایی را در خون آزاد می کند که از سلولهای سالم محافظت می‌کنند.

  

جلبک

جلبک دریایی مانع از اکسید شدن و از بین رفتن خاصیت کشسانی و کلاژن پوست می‌شود که آن را می توان در غذا یا به شکل مصرف کرد.

4 نکته که برای پاکسازی پوست لازم است بدانید

تمام آنچه در مورد اتوی پوست باید بدانید


زیبایی های روز کلاژن ,پوست ,می‌کند ,تولید ,می‌شود ,مصرف ,تولید کلاژن ,کلاژن سازی ,آنتی اکسیدان ,پوست می‌شود ,دیگر منابع ,برای تولید کلاژن منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فام موزیک جار بازار خرید اینترنتی کوکیما تخفیف دونی بهترین سایت Rahe noor AH MOBILE فروشگاه فخیمی تبریز،بازار مرکزی ابزار،پلاک 31 ؛؛04132816116 روانشناسی